کمیل قاسمی

کمیل قاسمی

کمیل قاسمی

کمیل قاسمی

بیماری های کبد

بیماری های کبد

بیماری های کبد ,بیماری های کبد و علائم آن,بیماری های کبدی چیست,بیماری های کبد چرب,بیماری های کبدی صفراوی,بیماری های کبدی و پوست,بیماری های کبد در کودکان

بیماری های کبد , بیماری های کبد و علائم آن , بیماری های کبدی چیست , بیماری های کبد چرب

توضیحاتی در مورد بیماری های کبد

یکی از علائم قابل مشاهده در آسیب‌های کبدی تغییر رنگ پوست‌تان است. اگر احساس کردید پوست‌تان دچار رنگ‌پریدگی و زردی شده و نوک ناخن‌های‌تان نیز زرد شده است، کبدتان خوب کار نمی‌کند و به توجه بیش‌تر نیاز دارد. اگر به تازگی سایه‌های زرد رنگ روی پوست‌تان مشاهده می‌کنید، باید بدانید این سایه‌های به این دلیل به وجود می‌آیند که کبد سموم بدن‌تان را پاک‌سازی نمی‌کند و همین عامل سبب تجمع بیلی‌روبین زیر پوست می‌شود. بسیاری از مشکلات ناخن از قبیل رنگ‌پریدگی، سفیدی، و قاشقی شدن آنها و همین‌طور وجود خطوط عمودی یا برآمدگی روی ناخن از نشانه‌های بیماری های کبد هستنددر این مطلب از سایت جسارت در مورد بیماری های کبد صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علائم بیماری های کبد

کبد در نزدیکی قفسه‌ی سینه قرار دارد. وقتی کبد به‌تدریج سلامتی‌اش را از دست می‌دهد، باعث ایجاد درد در بخش پایین شکم و قفسه‌ی سینه می‌شود. اگر به این مشکل توجه و آن را درمان نکنید، به‌تدریج منجر به آب‌آوردگی شکم خواهد شد. ۳. نفخ مداوم شکم اگر دائما از نفخ شکم و فشار مدفوع رنج می‌برید، ممکن است به این دلیل باشد که کبدتان نمی‌تواند شیره‌های گوارشی ترشح کند؛ این شیره‌های گوارشی برای تجزیه‌ی غذاها بسیار ضروری هستند. این نشانه‌ها هم‌چنین به این معنی هستند که دستگاه گوارشی‌تان تحت تاثیر بیماری های کبدی قرار گرفته است. ۴. خستگی وقتی کبد بتواند به خوبی مواد مغذی را در بدن تجزیه کند، باعث می‌شود انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه‌مان تامین شود. احساس خستگی دائم، نشانه‌ی کمبود انرژی است؛ یکی از عوامل کمبود انرژی می‌تواند عملکرد نامناسب کبد باشد. ۵. ایجاد تغییرات در ادرار وقتی کبدمان دچار آسیب می‌شود، رنگ ادرار تغییر می‌کند و به زرد تیره متمایل می‌شود؛ هم‌چنین ممکن است خونی یا قهوه‌ای تیره شود. البته برخی گمان می‌کنند این تغییر رنگ به خاطر کم‌آبی است؛ ولی چنانچه به اندازه‌ی کافی مایعات می‌نوشید و هم‌چنان دچار تغییر رنگ در ادرار هستید، احتمالا شرایط کبدتان رو به وخامت است. ۶. خارش پوست یکی دیگر از نشانه‌ های بیماری کبد، خارش پوست است. اگر نواحی خاص روی پوست‌تان شروع به خاریدن کرد، و این شرایط رو به وخامت رفت، بدانید این مورد یکی از نشانه‌های مشکلات کبدی است. ۷. حالت تهوع مشکلات گوارشی از قبیل سوهاضمه و برگشت اسید می‌توانند از علائم آسیب‌های کبدی باشند. اگر مشکلات گوارشی و حالت تهوع‌تان با تغییر و بهبود رژیم غذایی برطرف نشود، به احتمال زیاد دچار بیماری کبدی هستید. در شرایط وخیم‌تر ممکن است منجر به استفراغ نیز بشود. ۸. کاهش وزن شدید کاهش وزن ناگهانی و پیش‌بینی نشده، ممکن است نشانه‌ای از آسیب‌های کبدی باشد. اگر بدون اراده، وزن‌تان در حال کاهش است، و این کاهش وزن به دلیل کاهش اشتها باشد، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کبدتان ضعیف شده است و مواد مغذی به خوبی به بدن‌تان نمی‌رسد. ۹. تجمع مایعات تجمع مایعات در بخش‌های مختلف بدن، به ویژه پاها، نشانه‌ای از ضعف کبد است. این بیماری به خیز مشهور است و باعث ایجاد حالتی شبیه تورم در بخش‌های مختلف بدن از جمله قوزک پا، دست، پا، و ران می‌شود. اگر انگشت‌تان را به آرامی روی نواحی متورم فشار دهید، باعث ایجاد فرورفتگی می‌شود که ممکن است چند ثانیه به همان شکل باقی بماند؛ این نشانه‌ای از بیماری خیز است. ۱۰. ایجاد تغییرات در مدفوع تغییر در حالت مدفوع می‌تواند علامت بیماری های کبدی باشد. به محض مشاهده‌ی خون در مدفوع‌تان فورا به پزشک مراجعه کنید. از دیگر نشانه‌های آسیب کبدی در رابطه با مدفوع می‌توان به یبوست‌ طولانی‌مدت یا سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر اشاره کرد.

کبد چیست

کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است که بیش از 500 عملکرد حیاتی را کنترل می کند. مراحل اولیه بیماری های کبد هیچ علایمی ندارند؛ بنابراین کوچکترین نشانه ای نیز باید جدی گرفته شود. کبد یکی از اندام های بزرگ سمت راست شکم است که حدود 1.36 کیلوگرم وزن دارد. مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است. تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و آهن نیز به عهده کبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف کبد به شمار می آیند.

انواع بیماری های کبد

به گزارش بنیاد کبد کانادا، بیش از 100 نوع بیماری کبدی وجود دارد که شایع ترین آن عبارتند از: •هپاتیت ویروسی A، B و C •سرطان کبد •بیماری های کبد در دوران بارداری •هموکروماتوز (تجمع آهن در بدن) •بیماری کبد چرب •سیروز •انسداد مجرای صفراوی •بیماری کیستیک کبد •سنگ کیسه صفرا •هپاتیت نوزادان برخی از بیماری های کبد ژنتیکی هستند و برخی دیگر توسط ویروس یا سموم (مانند دارو یا الکل) بوجود می آیند. افرادی که در معرض خون یا ترشحات بیماران امراض ویروسی کبدی قرار دارند و بیماران دیابتی و مبتلا به تری گلیسیرید بالا و افراد چاق، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های کبد قرار دارند. استفاده از سرنگ مشترک، خالکوبی غیربهداشتی و رابطه جنسی محافظت نشده نیز می تواند منجر به بیماری های کبد شود. زرد شدن پوست و چشم، شکم درد مزمن، تورم شکم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ یا خونی، خستگی، تهوع، کبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، مهمترین علایم بیماری های کبد هستند.

کبد چرب چیست

با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می آید و چاقی، رژیم غذایی نامناسب، دلایل ژنتیکی و هپاتیت، زمینه را برای کبد چرب غیر الکلی فراهم می کنند. کاهش وزن، زردی و خستگی مزمن، از مهمترین علایم کبد چرب هستند. دیابت، اضافه وزن، کلسترول و تری گلیسیرید بالا، احتمال این عارضه را افزایش می دهند.

بزرگ شدن کبد

بزرگ شدن کبد (هپاتومگالی) عارضه ای است که به تنهایی بیماری محسوب نمی شوند ولی می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند مشکل کبد یا نارسایی قلب باشد. بزرگ شدن کبد معمولا نشانه ای ندارد و توسط سی تی اسکن و ام آر آی تشخیص داده می شود. پزشکان برای حل این مشکل، بیماری های پس زمینه ای را درمان می کنند. درد کبد درد کبد معمولا در سمت راست بالای شکم و درست زیر دنده ها احساس می شود و می تواند منجر به درد پشت شود. درد کبد معمولا با درد کلیه یا شکم اشتباه گرفته می شود و به محض مشاهده مراجعه به پزشک الزامی است.

نارسایی کبد چیست

نارسایی کبد یک شرایط اضطراری پزشکی است که می تواند با تهوع، کاهش اشتها، خستگی، اسهال، یرقان و خونریزی همراه باشد. کما و سردرگمی ذهنی، از دیگر عوارض نارسایی کبد است. نارسایی کبد معمولا به دنبال بیماری هایی نظیر هپاتیت و سیروز و مصرف بیش از اندازه برخی دارو ها و اعتیاد به الکل بوجود می آید و تنها راه درمان آن، پیوند کبد است.

علل بیماری های کبد

کبد به اَشکال مختلفی دچار آسیب می‌شود که عبارت‌اند از: التهاب سلول‌ها مانند هپاتیت؛ انسداد در جریان صفرا مانند کُلستاسیس؛ تجمع کلسترول یا تری‌گلیسرید مانند تغییر چرب یا استئاتوز؛ اختلال در جریان خون به کبد؛ آسیب به بافت کبد به‌وسیله‌ی مواد شیمیایی و مواد معدنی یا از طریق سلول‌های غیرطبیعی مانند سلول‌های سرطانی.

بیماری های کبد و داروها

ممکن است سلول‌های کبد در اثر مصرف برخی داروها به‌طور موقت یا دائم دچار التهاب و آسیب‌دیدگی شوند. مصرف بیش‌ازحد (اوردوز) برخی داروها به کبد آسیب می‌زند. البته مصرف برخی داروها حتی بر اساس مقادیر تجویزشده نیز می‌تواند به کبد آسیب بزند. مصرف زیاد استامینوفن می‌تواند موجب نارسایی کبد شود. به همین دلیل روی برخی داروهای بدون نسخه‌‌ی محتوی استامینوفن برچسب هشدار وجود دارد. همچنین برخی داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن مانند ویکودین باید در روز به تعداد محدودی مصرف شوند. مبتلایان به بیماری‌های کبد یا سوء‌مصرف الکل باید مقدار کمتری از این داروها در روز مصرف کنند. حتی شاید مصرف هرگونه داروی استامینوفن برای این افراد ممنوع باشد. استاتین‌ها به‌طور گسترده‌ای برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شوند. مصرف این داروها حتی براساس مقادیر تجویزشده نیز می‌تواند موجب التهاب کبد شود. این التهاب با آزمایش خون و اندازه‌گیری آنزیم‌های کبدی قابل‌تشخیص است. معمولا توقف مصرف این داروها، موجب بهبود کبد و عملکرد طبیعی آن می‌شود. نیاسین داروی دیگری است که برای کاهش کلسترول خون مصرف می‌شود. التهاب کبد ناشی از نیاسین به مقدار مصرف بستگی دارد. مصرف داروهایی مانند نیاسین می‌تواند موجب پیشرفت بیماری های کبد شود. مطالعات جدید نشان می‌دهند تأثیر نیاسین در کاهش کلسترول خون کمتری از چیزی است که در گذشته تصور می‌شد. بنابراین بهتر است بیمارانی که از نیاسین استفاده می‌کنند، به پزشک مراجعه و درصورت لزوم از سایر گزینه‌های درمان استفاده کنند. داروهای متعدد دیگری وجود دارند که می‌توانند باعث التهاب کبد شوند. البته اثرات بیشتر آنها با توقف مصرف از بین می‌رود. نیتروفورانتوئین، آموکسی‌سیلین، کلاوولانیک اسید، تتراسایکلین و ایزوسیانید از آنتی بیوتیک هایی هستند که ممکن است باعث التهاب کبد شوند. متوتروکسات دارویی است که برای درمان اختلالات خودایمنی و سرطان ها به‌کار می‌رود. این دارو عوارض جانبی گسترده‌ای دارد که التهاب کبد و سیروز از آن دسته‌اند. دی سولیفرام دارویی است که برای درمان وابستگی به الکل استفاده می‌شود. این دارو نیز می‌تواند موجب التهاب کبد شود. برخی درمان‌های گیاهی و مقدار اضافی برخی داروها می‌تواند باعث هپاتیت، سیروز و نارسایی کبد شوند. ویتامین A، کاوا، افدرا و کامفری نمونه‌هایی از این گیاهان و ویتامین‌ها هستند. همچنین بسیاری از قارچ‌ها برای کبد سمی‌اند. مصرف بسیاری از قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت می‌تواند کُشنده باشد.

بیماری هپاتیت

هپاتیت به‌معنای التهاب بافت کبد است و در طی آن سلول‌های کبد در اثر عفونت، دچار التهاب می‌شوند. هپاتیت A یک عفونت ویروسی است که عمدتا از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده در تماس بوده، انتقال می‌یابد. هپاتیت A موجب التهاب حاد کبد شده، ولی معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود. واکسن هپاتیت A می‌تواند از عفونت‌های ناشی از آن جلوگیری کند. شستن دست‌ها مخصوصا قبل از آماده‌سازی غذا بهترین روش برای جلوگیری از انتقال هپاتیت A است. این امر برای افرادی که در رستوران‌ها و شرکت‌های صنایع غذایی کار می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد. هپاتیت B از طریق تماس با مایعات آلوده‌ی بدن افراد (استعمال درون وریدی مواد مخدر، تزریق خون آلوده و رابطه‌ی جنسی بدون محافظت) منتقل شده و موجب عفونت حاد می‌شود. هپاتیت B می‌تواند پیشرفت کند و باعث التهاب مزمن (هپاتیت مزمن) و در نتیجه موجب بروز سیروز و سرطان کبد شود. واکسن هپاتیت B می‌تواند از عفونت‌های ناشی از آن جلوگیری کند. هپاتیت C موجب بروز هپاتیت مزمن می‌شود. ممکن است این ویروس هیچ علائمی در فرد ایجاد نکند. هپاتیت C از طریق تماس با مایعات آلوده‌ی بدن افراد (استعمال درون وریدی مواد مخدر، تزریق خون آلوده و رابطه‌ی جنسی بدون محافظت) منتقل می‌شود. هپاتیت C مزمن می‌تواند موجب بروز سیروز و سرطان کبد شود. در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است. توصیه می‌شود همه‌ی افراد متولد سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۵ برای بررسی ابتلا به هپاتیت C آزمایش بدهند. هپاتیت C به‌کمک داروهای جدید درمان می‌شود. هپاتیت D ناشی از ویروسی است که برای زنده‌ماندن به عفونت هم‌زمانِ هپاتیت B نیاز دارد. هپاتیت D از طریق تماس با مایعات آلوده‌ی بدن افراد (استعمال درون وریدی مواد مخدر، تزریق خون آلوده و رابطه‌ی جنسی بدون محافظت) منتقل می‌شود. هپاتیت E یک عفونت ویروسی است که عمدتا از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده در تماس بوده، منتقل می‌شود.

سندروم ژیلبرت

در سندروم ژیلبرت در سوخت‌وساز طبیعی بیلی‌روبین (یکی از رنگ‌دانه‌های صفراوی) در کبد اختلالاتی رخ می‌دهد. این بیماری شایع بوده و ۷٪ جمعیت آمریکای شمالی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری هیچ علائمی ندارد و معمولا به‌طور تصادفی با افزایش سطح بیلی‌روبین در آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. سندروم ژیلبرت یک بیماری خوش‌خیم بوده که معمولا به هیچ درمانی نیاز ندارد.

سرطان‌ های کبد

سرطان‌های کبد به دو دسته‌ی سرطان اولیه‌ی کبد و سرطان ثانویه‌ی کبد تقسیم می‌شوند. سرطان اولیه‌ی کبد سرطانی است که منشأ و شروع آن از ساختمان و سلول‌های کبد است. کارسینوم هپاتوسلولار و کُلانژیوکارسینوما دو نمونه از سرطان‌های اولیه‌ی کبد هستند. سرطان‌ ثانویه‌ی کبد آن دسته از سرطان‌هایی هستند که از اندام دیگری آغاز شده و سپس معمولا از طریق گردش خون به کبد گسترش می‌یابند. سرطان‌هایی که گسترش آنها به کبد رایج‌تر است، عبارت‌اند از: سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و پانکراس. سرطان خون و نیز سرطان لنفوم هاجکین نیز از سرطان‌هایی هستند که می‌توانند کبد را تحت‌تأثیر قرار دهند.

بیماری های کبد و نشانگان باد-کیاری

نشانگان باد-کیاری یک بیماری است که باعث تشکیل لخته‌های خون در سیاهرگ دروازه‌ایِ کبد می‌شود و نمی‌گذارد خون کبد را ترک کند. این امر موجب افزایش فشار خون در عروق خونیِ کبد به‌خصوص سیاهرگ دروازه‌ای می‌شود. نتیجه‌ی این امر مرگ سلول‌های کبدی و سیروز و نارسایی کبد است. پلی‌سیتمی (افزایش غیرطبیعی شمار گلبول‌های قرمز)، بیماری التهابی روده، کم خونی داسی‌شکل و بارداری از علل بروز نشانگان باد-کیاری هستند. نارسایی قلب وضعیتی است که در آن قلب قادر به پمپاژ مناسب خون نیست و جریان خون کافی به اعضای بدن نمی‌رسد. این امر نیز می‌تواند باعث ورم و التهاب کبد شود. در حالت عادی صفرای تولیدشده در کبد به کیسه‌ی صفرا منتقل شده و در نهایت برای هضم غذا به روده می‌رود. انسداد جریان صفرا در کبد می‌تواند باعث التهاب کبد شود. شایع‌ترین علت بروز این پدیده سنگ های کیسه صفرا هستند که مجرای تخلیه‌ی صفرا از کبد را مسدود می‌کنند. اختلال در بازشدن دریچه‌ی ورود صفرا به روده‌ی باریک (اسفنکتر اودی) نیز می‌تواند باعث اختلال در جریان صفرا شود. اسفنکتر اودی مانند یک دریچه عمل می‌کند و اجازه می‌دهد صفرا از مجرای صفراوی وارد روده‌ی باریک شود. سیروز صفراوی اولیه و کُلانژیت اسکلروزیس اولیه می‌توانند باعث زخم‌های پیشرونده‌ای در مجرای صفرا شده و آنها را تنگ‌تر کنند. نتیجه‌ی این امر کاهش جریان صفرا از کبد است. این امر با آسیب به ساختمان کبد، می‌تواند باعث نارسایی کبد شود.

عوامل خطر در بیماری های کبد

به‌طور بالقوه می‌توان با داشتن سبک زندگی سالم از بروز برخی بیماری‌های کبد پیشگیری کرد. بیماری‌های کبد مرتبط با الکل که در اثر مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی اتفاق می‌افتند، مهم‌ترین بیماری‌های کبد قابل‌پیشگیری هستند. هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که اغلب از طریق تبادل مایعات بدن (استعمال درون وریدی مواد مخدر از سرنگ مشترک، استفاده از وسایل خالکوبی استریل‌نشده و رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده) انتقال می‌یابد. رعایت نکات بهداشتی احتمال آلودگی به این ویروس را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. بیماری ارثی کبد که از طریق ژن‌ها از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابند. بیماری ویلسون و هموکروماتوز نمونه‌هایی از این بیماری‌ها هستند. قرارگرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی با تحریک سلول‌های کبد باعث التهاب آن می‌شود. همچنین ممکن است مواد شیمیایی، جریان صفرا از کبد را کاهش دهد یا باعث تجمع تری‌گلیسرید در کبد شوند. مواد شیمیایی مانند استروئیدهای آنابولیک، وینیل کلرید و کربن تترا‌کلرید می‌توانند باعث بروز سرطان کبد شوند. مصرف بیش‌ازحد (اوردوز) استامینوفن یکی از علل شایع نارسایی کبد است. بنابراین توجه به توضیحات نوشته‌شده روی داروهای بدون‌نسخه و مشورت با پزشک درباره‌ی مقدار مصرفی دارو مهم است. بااینکه داروهای بدون‌نسخه معمولا خطری ندارند، ولی ممکن است به‌طور مستقیم باعث بروز عوارضی در فرد شده یا در اثر تداخل با سایر داروها مشکلاتی ایجاد کنند. برخی داروها می‌توانند با تحریک عروق خونی کبد باعث تنگ‌تر شدن آنها یا تشکیل لخته‌های خون (ترومبوز) در آنها شوند. قرص های ضد بارداری می‌توانند باعث تشکیل لخته‌های خون در عروق خونی کبد شوند. وقوع این امر در افراد سیگاری شایع‌تر است.

بیشتر بخوانید : بیماری های اعصاب و روان ♥ بیماری های قلبی ♥ بیماری پروانه ای ♥ التهاب کبدسرطان کبد

آب پرتقال

آب پرتقال

آب پرتقال در دوران بارداری , آب پرتقال در شیردهی , اب پرتقال در صبحانه , خواص آب پرتقال در صبحانه , خواص اب پرتقال طبیعی در بارداری

آب پرتقال

توضیحاتی در مورد آب پرتقال

درمانگران طب سنتی برای مراجعان خود که از خشکی دهان، زبان و گلو شکایت دارند نوشیدن آب پرتقال یا خوردن این میوه را توصیه می کنند. آن ها معتقدند، نوشیدن آب پرتقال در افرادی که در طول روز و با انجام فعالیت های روزمره خیلی زود دچار خشکی دهان و گلو می شوند، بسیار مناسب است.بسیاری از آدم‌ها باور دارند مصرف مرتب آب پرتقال برای کم کردن وزن‌ّهای اضافه بسیار مفید است، به این دلیل که این میوه که جزء مرکبات است سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است، که می‌تواند کمک موثری در کاهش وزن باشد.کارشناسان سلامت می‌گویند: نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال به تقویت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. به گزارش ‘زینیوز’، کارشناسان این فواید را به ویتامین سی، پتاسیم و فولیک اسید موجود در آب پرتقال نسبت داده‌اند. ویتامین سی برای تولید کلاژن لازم و ضروری است. رنگدانه های زرد موجود در آب پرتقال با کاهش آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست ارتباط دارد و گفته می‌شود که قابلیت انعطاف پذیری پوست را تقویت می‌کند. معمولاً یک لیوان 200 میلی لیتری آب پرتقال حاوی 60 میلی گرم ویتامین سی است. به گفته کارشناسان مواد مغذی مهمی که برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز است زمانی که در بخشی از رژیم غذایی انسان مصرف می‌شوند، بیشترین تأثیر را دارند. آب پرتقال غنی شده با استرول‌های گیاهی به کاهش کلسترول بد یا ال. دی. ال و التهاب مربوط به بیماری قلبی کمک می‌کند. بیماری قلبی به مشکلات مختلفی گفته می‌شود که عروق و عضلات قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از جمله این بیماری‌ها فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر هستند که به میزان قابل توجهی احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهند. به گزارش هلث سنترز، محققان دانشگاه کالیفرنیا یک مطالعه 8 هفته ای را بر روی 72 داوطلب مرد انجام دادند. طی این مدت داوطلبان رژیم غذایی خود به اضافه یک فنجان آب پرتقال با صبحانه و شام را داشتند. به نیمی از این افراد آب پرتقالی داده شد که با استرول های گیاهی غنی شده بود در حالی که نیم دیگر آب پرتقال بدون استرول را دریافت کردند. مطالعات قبلی ارتباط بین کاهش سطوح کلسترول خون و استرول های گیاهی را نشان داده‌اند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آب پرتقال صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ترکیبات آب پرتقال

آب میوه پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین Cآن بیشتر حفظ خواهد شد. اینوریتول، پکتین، لیگنین، هورمون های نمو، اسانس ها، آنزیم های پروکسیداز، موادمعدنی شامل: سدیم ۳ میلی گرم، منیزیوم ۱۲ میلی گرم، فسفر۲۲ میلی گرم، گوگرد۱۰ میلی گرم، کلر۳ میلی گرم، پتاسیم ۱۸۷ میلی گرم، کلسیم ۴۳ میلی گرم، منگنز۰/۰۵ میلی گرم، مس ۰/۰۴ میلی گرم و روی ۰/۱۷ میلی گرم.

آب پرتقال و سرطان معده

کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریباً کم است، زیرا در تمام ماه های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می کنند. ویتامینC یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان زا یعنی نیتروزامین ها(Nitrosamies) می شناسند. مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می خورند، ۵۰ درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً نمی خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.

معرفی میوه پرتقال

پرتقال یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌هایی که در میان سالمندان، بزرگسالان، و کودکان به یک اندازه محبوب است. این موهبت الهی، نه تنها طعم فوق‌العاده‌ای دارد بلکه قدرت دفاعی بدن را نیز به سرعت بالا می‌برد. مواد مغذی شگفت‌انگیز موجود در پرتقال به بدن‌تان کمک می‌کند با بیماری‌هایی نظیر عارضه‌ی قلبی و عروقی، سرطان و اختلالات دستگاه گوارش مبارزه کند. می‌توانید با مصرف آب تازه‌ی پرتقال به سرعت از محسنات این میوه بهره‌مند شوید. از این طریق، مواد مغذی بدون نیاز به فرآیند گوارشیِ چندانی به سرعت جذب جریان خون می‌شوند.

آب پرتقال و پیری زودرس

نوشیدن حداقل ۲ لیوان آب میوه پرتقال در روز، غلظت ویتامین C را در بدن بین ۴۰ تا ۶۴ درصد افزایش می دهد. ویتامین C، یکی از ویتامین های ضروری است، بنابراین مصرف روزانه آن برای بدن خیلی مهم است. این ویتامین، به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های مهمی شناخته می شود که از بدن در مقابل مضرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. باقی ماندن رادیکال های آزاد در بدن می تواند باعث آسیب دیدگی بافت های بدن شود و افراد را با پیری زودرس مواجه کند.

آب پرتقال و دیابت

وعده های غذایی حاوی چربی و قند زیاد، باعث تشدید واکنش های التهابی در بدن می شود. واکنش های التهابی نیز شانس مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که درنتیجه باعث ابتلا به بیماری دیابت نوع۲ و آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) می شود. خوشبختانه، تحقیقات علمی نشان داده اند که مصرف آب پرتقال در کنار وعده های غذایی دارای چربی و کربوهیدرات زیاد، از شکل گیری واکنش های التهابی در بدن جلوگیری می کند بنابراین مصرف روزانه آب پرتقال، یکی از اقدامات پیشگیرانه موثر برای جلوگیری از ابتلا به مقاومت به انسولین و آترواسکلروزیس است.

آب پرتقال و فشارخون دیاستولیک

تحقیقات علمی بسیاری نشان داده اند که مصرف منظم و روزانه آب میوه پرتقال می تواند وضعیت فشارخون دیاستولیک را به سطح مطلوبی برساند. آب پرتقال حاوی نوعی رنگدانه گیاهی محلول در آب به نام «هسپریدین» است که مسئولیت این تاثیرگذاری را برعهده دارد. هسپریدین، فعالیت عروق خونی کوچک را بهبود می بخشد و به طور کلی فشارخون را به شرایط مناسبی می رساند. هسپریدین با توجه به همین اثربخشی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی– عروقی را در افراد مستعد کاهش می دهد.

آب پرتقال و کلسترول بد خون

نوشیدن منظم و روزانه آب میوه پرتقال می تواند سطح کلسترول بد خون (LDL) را در افراد مبتلا به بیماری کلسترول بالای خون کاهش دهد. با این حال، مکانیسم پنهان در این اثربخشی بر وضعیت کلسترول خون هنوز روشن نشده است. محققان معتقدند که انجام تحقیقات تکمیلی و آزمایش های بالینی برای واکاوی این واقعیت علمی ضرورت دارد. محققان دریافته اند که پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین(Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازک مابین پره های پرتقال است. در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تأمین سلامت شریان ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید.

مصرف آب پرتقال برای سالمندان

طبق یک مطالعه جدید، نوشیدن آب میوه پرتقال می تواند به بهبود عملکرد مغز سالمندان کمک کند. پژوهشگران دریافتند که در آب پرتقال ماده ای موسوم به فلاونوئید وجود دارد که مصرف دائمی آن سبب افزایش سطح کارآئی مغر انسان می شود. این موضوع در افراد کهنسال نمود بیشتری داشته و حافظه و ادراک آنها را تقویت می کند. آب پرتقال سرشار از ماده ای موسوم به فلاونوئید است که مطالعات جدید نشان می دهد این ماده نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه از طریق فعال کردن مسیرهای انتقال سیگنال های مغزی در بخش هیپوکامپ مغز دارد که عملکرد حافظه و یادگیری در انسان را مدیریت می کند.

آب پرتقال و سرطان

آخرین تحقیقات علمی، اثربخشی آب پرتقال را در راستای جلوگیری از ابتلا به چند نوع از سرطان ها نشان داده اند. پرتقال، ماده ای به نام دی-لیمونن دارد که تا به امروز کمتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است، اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که این ماده، قابلیت های مثبتی در مقابله با سرطان پوست، پستان، دهان، کولون و ریه دارد. حتی تحقیقات دیگری نشان داده اند که مصرف آب پرتقال، خطر ابتلا به سرطان های کبد، حنجره و معده را هم کاهش می دهد. خود ویتامین C موجود در پرتقال و بالابودن سطح آنتی اکسیدان ها در آن به تاثیرگذاری بهتر دی-لیمونن کمک می کند.

آب پرتقال و سنگ کلیه

کسانی که روزانه یک وعده مصرفی از آب پرتقال را برای برنامه غذایی خودشان در نظر می گیرند، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهند. معمولا غلظت بیش از حد املاح و مواد شیمیایی به شکل گیری سنگ کلیه منجر می شود، اما آب پرتقال با این وضعیت مقابله می کند. آب پرتقال حاوی ماده ای به نام سیترات است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و توانایی فوق العاده ای برای جلوگیری از این اختلال دارد.

خواص و فواید آب پرتقال

۱. تنظیم فشار خون آب پرتقال نوشیدنی شگفت‌انگیزی است برای آن‌هایی که از فشار بالا یا پایین خون رنج می‌برند. آیا می‌خواهید بدانید چرا؟ زیرا این نوشیدنی خوشمزه حاوی مقدار زیادی منیزیوم است که توانایی فوق‌العاده‌ای برای بازگرداندن فشار خون به حالت طبیعی‌اش دارد. ۲. تقویت دستگاه ایمنی بدن به دلیل حضور ویتامین C در آب پرتقال، این نوشیدنی با تقویت دستگاه ایمنی بدتان، به عنوان بهترین مدافع شما علیه بیماری‌هایی مختلفی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی عمل می‌کند. ۳. خواص درمانی و تسکینی یکی از برترین برترین خواص آب پرتقال ، خواص درمانی و تسکینی آن است. پرتقال حاوی فلاونوئید‌ها ( نظیر نارینجنین و هسپریدین) است که مواد ضدالتهابی هستند. وقتی این میوه‌ی لذیذ را به صورت خام یا نوشیدنی مصرف می‌کنید، فلاونوئیدها به شکل شگفت‌انگیزی دست به کار می‌شوند تا آرتروز و درد و کرختی‌تان را درمان کنند.

مصرف آب پرتقال در بارداری

کمبود فولات، یکی از علت های اصلی کم وزن شدن نوزاد و ابتلا به نقص لوله عصبی است که از مشکلات مادرزادی در مغز و نخاع محسوب می شود. با این حال، این نقص مادرزادی تا حد زیادی قابل پیشگیری است. فولات به عنوان یکی از ریزمغذی های مهمی شناخته می شود که از شکل گیری نقائص مادرزادی جلوگیری می کند. مصرف روزانه یک سوم فنجان آب پرتقال، ۴۰ میکروگرم فولات برای مادران باردار فراهم می کند. یک سوم فنجان از آب پرتقال، ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تامین می کند.

آب پرتقال برای زیبایی

نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال انسان را زیباتر می کند. کارشناسان سلامت می گویند: نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال به تقویت پوست، مو و ناخن کمک می کند. کارشناسان این فواید را به ویتامین سی، پتاسیم و فولیک اسید موجود در آب پرتقال نسبت داده اند. ویتامین سی برای تولید کلاژن لازم و ضروری است. رنگدانه های زرد موجود در آب پرتقال با کاهش آسیب های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست ارتباط دارد و گفته می شود که قابلیت انعطاف پذیری پوست را تقویت می کند. معمولاً یک لیوان ۲۰۰ میلی لیتری آب پرتقال حاوی ۶۰ میلی گرم ویتامین سی است. به گفته کارشناسان مواد مغذی مهمی که برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز است زمانی که در بخشی از رژیم غذایی انسان مصرف می شوند، بیشترین تأثیر را دارند.

آب پرتقال برای صبحانه

بسیاری از ما بر این باوریم که نوشیدن آب پرتقال به همراه صبحانه تاثیر زیادی در حفظ سلامت، شادابی و تندرستی ما دارد، اما درمانگران طب سنتی چین اینگونه فکر نمی کنند. آن ها معتقدند، نوشیدن یا خوردن پرتقال به همراه وعده غذایی مناسب نیست و بهتر است این میوه را یک ساعت بعد از وعده غذایی میل کرد، زیرا همزمانی خوردن آب پرتقال یا پرتقال با وعده صبحانه موجب جذب نشدن مناسب مواد غذایی می شود زیرا اسید بالای این میوه موجب هضم زودهنگام غذا و دریافت نکردن مواد و ویتامین های لازم از وعده صبحانه یا دیگر وعده های غذایی می شود. همیشه آب پرتقال را یک ساعت پس از آن میل کنید.

ممنوعیت برای مصرف آب پرتقال

پرتقال اگر چه یکی از پرفایده ترین میوه های طبیعی محسوب می شود که مصرف روزانه آن موجب افزایش مقاومت بدن به ویژه در روزهای زمستانی می شود اما برخی از ویژگی های منحصربه فرد این میوه موجب می شود تا مصرف آن برای برخی از افراد توصیه نشود. افرادی که به هر دلیل دچار اسهال هستند، بهتر است آب پرتقال میل نکنند. نوشیدن این آبمیوه موجب افزایش عملکرد روده ها و تشدید اسهال می شود. به اعتقاد درمانگران طب سنتی چین کودکانی که دچار گوش درد هستند بهتر است آب پرتقال ننوشند. افراد مبتلا به برونشیت و افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند در شرایطی که بیماری در آن ها عود کرده، بهتر است آب پرتقال ننوشند و از میوه آن مصرف نکنند. درمانگران طب سنتی چین،بیماران مبتلا به دیابت را نیز از مصرف پرتقال و آب آن منع می کنند. آن ها بر این باورند که این میوه به دلیل قند زیادی که در خود دارد برای مبتلایان به دیابت مضر است و آن ها با مشاوره پزشک شان باید از این میوه مصرف کنند.

بیشتر بخوانید : آب توت فرنگی ♥ آب گریپ فروت ♥ آب زغال اخته ♥ آب انگورآب انجیر

قرص عفونت روده

قرص عفونت روده

قرص عفونت روده ,قرص عفونت روده چیست,قرص عفونت روده و معده,قرص عفونت روده ای,قرص عفونت روده بزرگ,قرص برای عفونت روده,قرص برای عفونت روده

قرص عفونت روده

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قرص عفونت روده صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

توضیحاتی در مورد قرص عفونت روده

عفونت روده در اثر مسمومیت ناشی از سم میکروب‌های موجود در مواد غذایی بروز پیدا می‌کند. مسمویت ناشی از میکروب موجود در مواد غذایی باعث بروز تب نمی‌شود ولی فرد بعد از چند ساعت دچار علائمی همچون دل درد، استفراغ، سردرد، اسهال و اسهال خونی خواهد شد که این علائم پس از چند ساعت بهبود می‌یابد.

انواع عفونت روده

عفونت روده‌ای به دو نوع تقسیم بندی می‌شود: عفونت در روده‌ی بزرگ و عفونت در روده‌ی کوچک عفونت در روده‌ی کوچک از راه میکرو ارگانیزم‌ها (ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و…) ایجاد می‌شود که خود را به صورت اسهال حجیم و آبکی نشان می‌دهد و معمولا نیازی به خوردن آنتی‌بیوتیک ندارد و خود بخود بهبود می‌یابد. اما در نظر داشته باشید با توجه به اینکه در این نوع عفونت حجم زیادی از آب بدن از دست می‌رود، باید املاح از دست رفته را بلافاصله جایگزین کرد. برای این کار باید بعد از هر بار اجابت مزاج، فرد بیمار برای جایگزین کردن آب از دست رفته، مایعات فراوان بنوشد و بهتر است که همراه با آب از محلول “او آر اس” (O.R.S) که دارای سدیم، کلر، پتاسیم و قند است، استفاده کند. برای این کار یک بسته پودر او آر اس را در یک لیتر آب حل کنید و بعد از هر اجابت مزاج به بیمار بدهید تا آب و املاح از دست رفته بلافاصله جایگزین شود. مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ و دوغ و چای کمرنگ همراه با نبات و کمپوت سیب بهترین غذاها در زمان اسهال است و شیر و موز شدت اسهال را افزایش می‌دهد. اما در عفونت روده‌ی بزرگ، تب مهمترین علامت است. در این نوع عفونت، اسهال حجیم و زیاد نیست؛ ولی ممکن است به صورت خونی باشد. مصرف آنتی بیوتیک در عفونت روده بزرگ الزامی است و باید مدفوع بیمار مورد آزمایش قرار گیرد تا با مصرف آنتی بیوتیک، میکروب‌ها‌یی که به جدار روده بزرگ هجوم آورده‌اند از بین بروند. در عفونت‌ روده بزرگ، بر خلاف روده کوچک، بدن حجم زیادی از آب را دفع نمی‌کند. بنابراین، لزومی برای جبران این آب از دست رفته وجود ندارد و نوشیدن مایعات فراوان ضرورتی ندارد.

علت و دلایل عفونت روده

نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، عدم رعایت بداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده باعث بروز این عارضه می‌شود که علائم ذکر شده در بالا معمولا بعد از 72 ساعت خود را نشان می‌دهند. این بیماری در افردای که بیماری زمینه‌ای دارند (همانند کودکان شیر خوار و افراد مسن) خطرناک است و باید سریعا درمان شود. در ادامه به دیگر علل بروز این بیماری اشاره خواهد شد: نورو ویروس: نورو ویروس شایع‌ترین علت اسهال و استفراغ بزرگسالان محسوب می‌شود که چون بیشتر در طول فصل زمستان منتشر می‌شود، گاهی اوقات “میکروب استفراغ زمستانی” نیز نامیده می‌شود. با این حال در هر زمان از سال احتمال بروز عفونت روده وجود دارد. این ویروس در مدفوع بیمارِ دچار عفونت در روده وجود دارد، بنابراین چنانچه بیمار پس از اجابت مزاج دستان خود را به خوبی نشوید، ویروس به تمام سطوح، اشیاء و مواد غذایی لمس شده توسط وی منتقل می‌شود و برای چند روز در چنین محیط‌هایی زنده باقی می‌ماند که این باعث انتقال به افراد دیگر می‌شود. طبخ نکردن غذا در دمای مناسب یا به مدت کافی نگهداری نکردن مواد غذایی در دمای مناسب و گرم بودن محیط مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته مصرف غذاهای حاوی کمپیلوباکتر، سالمونلا و اشرشیا کلی؛ غذاهایی نظیر گوشت خام یا نیم پز، شیر غیرپاستوریزه و همچنین آب تصفیه نشده دارای این باکتری‌ها هستند.

علائم عفونت روده

در صورت مبتلا شدن به عفونت روده، احتمالاً با برخی علائم زیر مواجه خواهید شد: مشکلات سینوسی- عوامل بیماری‌زای روده اغلب می‌توانند بر سایر نقاط بدن نیز تاثیرگذار باشند. در این شرایط فرد ممکن است به عفونت سینوسی، آب‌ریزش بینی یا سرفه در نتیجه عفونت مبتلا شود. بی‌اشتهایی- سیستم گوارش با التهاب روده به تدریج دچار مشکل شده و این شرایط ممکن است باعث بی‌اشتهایی فرد شود. در حقیقت بی‌اشتهایی یکی از علائم رایج عفونت روده و نیز سایر مشکلات گوارشی است. حالت تهوع– از دست دادن اشتها اغلب با حالت تهوع و احساسات مربوط به آن همراه است. درد در ناحیه شکم- با پیشرفت عفونت، فرد به‌طور معمول با احساس درد یا ورم در ناحیه شکم خود مواجه می‌شود. در این شرایط شدت درد به موقعیت و علت ایجاد عفونت بستگی دارد. دل‌پیچه- عفونت باکتریایی معمولاً باعث ایجاد احساس دل‌پیچه در ناحیه شکم می‌شود. علائم دل‌پیچه در فرد معمولاً ۳ تا ۴ دقیقه در هر بار ادامه پیدا کرده و می‌تواند به تدریج تشدید گردد. یبوست– در صورتی که فرد به‌طور منظم غذا نخورد، احتمال مواجه شدن وی با یبوست افزایش می‌یابد. این شرایط به صورت عادی در هنگام ابتلای فرد به کرم روده نیز مشاهده می‌شود. سندرم روده تحریک‌پذیر- اگر عامل بیماری‌زا در ناحیه روده به دیواره آن متصل شود، احتمال ابتلای فرد به سندرم روده تحریک‌پذیر به‌طور مشخص افزایش می‌یابد. اسهال- با پیشرفت عوامل بیماری‌زا در مسیر گوارش، فرد ممکن است با اسهال به خاطر تلاش بدن برای خلاص شدن از دست این عوامل بیماری‌زا مواجه شود. علاوه بر این فرد ممکن است در هنگام اسهال با مشکل کم آب شدن بدن نیز روبرو گردد. افسردگی– افرادی که از عفونت قارچی رنج می‌برند، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مواجه گردند. مشکلات خواب– ناراحتی‌های همراه با عفونت روده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خواب برای فرد شوند. علاوه بر این مشکلات خواب می‌تواند نشانه‌ای از پرکاری کبد بوده که این شرایط به خاطر تلاش بدن برای خلاص شدن از دست عفونت ایجاد می‌شود. دندان‌قروچه- در موارد نادر، افرادی که دچار عفونت روده می‌شوند ممکن است در هنگام خواب شبانه دندان‌های خود را به یکدیگر فشار بدهند. سردرد- کم آب شدن بدن یا وجود عوامل التهابی همچون عفونت قارچی در سیستم گوارشی می‌تواند خطر ابتلا به سردرد مداوم را افزایش دهد. جوش‌های پوستی- بعضی افراد ممکن است با احساس خارش یا سوزش در پوست خود با پخش شدن عفونت در بدن مواجه شوند.

پیشگیری از عفونت روده

نوشیدن آب‌ از چشمه و چاه، هرچند به ظاهر این آب‌ها زلال و شفاف و عاری از آلودگی باشند باعث بروز این بیماری می‌شود. زیرا این گونه آب‌ها حاوی انگل‌هایی است که خوردن آب باعث بروز بیماری می‌شود. پیش از خوردن مواد غذایی آن‌ها را گرم کنید. میوه و سبزیجات را قبل از مصرف حتما با چند قطره مایع ظرفشویی شسته و سپس آن‌ها را آب بکشید. ‌از مصرف یخ قالبی پرهیز کنید؛ زیرا در بهترین شرایط، تولید یخ قالبی در جریان توزیع با آلودگی‌ها مواجه می‌شود که موجب عفونت‌های روده‌ای خواهد شد. در فصل تابستان از خوردن توت نشسته خودداری کنید. از شیرهای غیر پاستوریزه استفاده نکنید.

دارو و قرص عفونت روده

پزشک شما در صورت شدید بودن علائم این بیماری، مصرف بعضی از داروها و قرص‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است را به پیشنهاد می‌کند: داروهای ضد اسهال: داروهای ضد اسهال گاهی اوقات برای کاهش اسهال مصرف می‌شوند. لوپرامید داروی ضد اسهالی است که معمولاً برای درمان عفونت معده و روده استفاده می‌شود. این دارو حرکت مواد موجود در روده را آهسته می‌کند و همچنین جذب آب از دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. یبوست و گیجی دو اثر جانبی رایج لوپرامید و دل پیچه، خواب آلودگی، حساسیت پوستی و نفخ از عوارض نادر آن محسوب می‌شوند. لوپرامید برای بیماران مبتلا به کولیت اولسروز یا دیسانتری (وجود خون یا مخاط در اسهال و تب) و بانوان باردار مناسب نیست؛ اما مصرف آن در دوران شیردهی مجاز است. کودکان زیر ۱۲ سال نباید داروی ضد اسهال مصرف کنند، مگر آن که پزشک معالج، آن را تجویز کرده باشد. داروی ضد استفراغ: داروهای ضد استفراغ، مانند متوکلوپرامید، گاهی اوقات در جلوگیری از استفراغ یا کاهش آن مفید هستند. متوکلوپرامید، به صورت قرص یا آمپول، عضله‌های مورد استفاده در زمان استفراغ را شل می‌کند و در این بین جذب مایعات و مواد غذایی توسط دستگاه گوارش را نیز تسریع می‌کند. آنتی بیوتیک: آنتی بیوتیک‌ها معمولاً برای درمان عفونت معده و روده تجویز نمی‌شوند، چون بسیاری از موارد این بیماری ناشی از ویروس است نه باکتری. حتی هنگامی که باکتری عامل بروز بیماری است، آنتی بیوتیک غالباً بیش از زمانی که بیمار صرفاً منتظر برطرف شدن علائم می‌ماند، مؤثر نیست. با این حال آنتی‌بیوتیک در صورت اسهال و استفراغ شدید و تعیین وجود باکتریی خاص در نمونه مدفوع تجویز می‌شود. طعم فلز در دهان، حالت تهوع و استفراغ از اثرهای جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت روده و معده محسوب می‌شود.

عفونت روده و آب آلوده

مهمترین راه انتقال ویروس به بدن شخص سالم در تماس بودن با شخص مبتلا به ویروس یا مصرف آب یا غذای آلوده است. در صورتی که به غیر از ابتلا به این عفونت مشکل دیگری ندارید به احتمال زیاد، بدون دچار شدن به عوارض خاصی درمان خواهید شد. اما در افراد مسن و در نوزادان و افرادی که دچار اختلالات سیستم ایمنی بدن هستند ، عفونت دستگاه گوارش می‌تواند کشنده باشد. در این افراد راه درمان قطعی وجود ندارد، بنابراین پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر توجه به آب و غذایی که مصرف می‌شود و اطمینان از سالم بودن و آلوده نبودن آن، شستن مداوم دست‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

علائم و نشانه های کلی عفونت روده

اسهال بسیار آبکی که معمولا خونی نیست (اسهال خونی معمولا نشانه ی عفونتی متفاوت و از نوع خطرناک تر است) دل‌درد و دل پیچه حالت تهوع و استفراغ درد موضعی عضلات یا سردرد تب ملایم بسته به علت عفونت معده و روده، ممکن است علائم بین یک تا سه روز پس از انتقال ویروس به بدن بروز کنند. علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند. در اغلب موارد این علائم یک یا دو روز ادامه دارند اما گاهی ممکن است تا ۱۰ روز ادامه پیدا کنند. اسهال ویروسی ناشی از ویروس‌های کلوستریدیوم و سالمونلا و ایکولی و ابتلا به انگل‌هایی مانند ژیاردیا، علائمی ‌کاملا مشابه با عفونت دستگاه گوارش، در شخص ایجاد می‌کند، بنابراین گاهی تشخیص بین این موارد مشکل است.

عفونت روده و مراجعه به پزشک

در صورتی که بزرگسال هستید با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: بیش از ۲۴ ساعت است که به علت استفراغ نمی‌توانید مایعات را در معده خود نگه دارید و بالا می‌آورید بیش از دو روز است که حالت تهوع و استفراغ دارید در استفراغ شما خون وجود دارد دچار کم آبی شده‌اید: علائم کم آبی عبارتند از: تشنگی، خشکی دهان، زردی زیاد ادرار، کم بودن یا نداشتن ادرار، خستگی شدید، سرگیجه، سبکی سر وجود خون در مدفوع داشتن تب حدود ۴۰ درجه

عفونت روده در کودکان و نوزادان

در صورتی که کودک یا نوزاد شما به این حالت دچار شده است، بعد از استفراغ حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به معده او استراحت دهید و سپس مقدار کمی ‌مایعات به او بدهید. در صورتی کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، به او شیر دهید و در صورتی که از شیر خشک تغذیه می‌کند، در شیشه شیر او کمی‌ محلول دی هیدراته بریزید. به خاطر داشته باشید لازم نیست که این محلول را رقیق کنید. با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: داشتن تب در حدود ۳۸٫۹ درجه در صورتی که کودک کسل یا بسیار بد خلق است در صورتی که کودک بسیار احساس ناراحتی یا درد می‌کند در اسهال کودک خون وجود دارد کودک علائم بی آبی را دارد – با در نظر داشتن میزان مصرف مایعات توسط کودک و ادرار او سعی کنید مراقب علائم بی آبی در کودک خود باشید در نظر داشته باشید که پس دادن شیر(اصطلاحا اوغ زدن) برای کودکان و شیرخواران امری عادی است اما استفراغ کردن و بالا آوردن به طور کامل نشانه‌ی بیماری است. کودکان به دلایل مختلفی ممکن است استفراغ کند، که در برخی موارد مراجعه سریع به پزشک ضروری است. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: استفراغ کودک بیش از چند ساعت طول کشیده است بیشتر از ۶ ساعت است که پوشک خود را خیس نکرده است در مدفوع او خون وجود دارد یا اسهال شدید دارد روی سر او یک نقطه‌ی نرم شکل گرفته است دهان او خشک است یا بدون اشک ریختن گریه می‌کند اغلب زمان‌ها خواب آلود است ، بی حوصله است یا پاسخ و واکنشی نشان نمی‌دهد.

ویروس ها و عفونت روده

تعدادی از ویروس‌هایی که می‌توانند موجب عفونت معده و روده شوند عبارتند از: نور و ویروس‌ها: هم کودکان و هم بزرگسالان توسط این ویروس بیمار می‌شوند. این ویروس شایع‌ترین دلیل ابتلا به مسمومیت‌های غذایی در جهان است. نور و ویروس‌ها ممکن است بین اعضای یک خانواده یا افرادی که به دور یکدیگر جمع هستند، منتقل شود. احتمال انتقال این ویروس در بین افرادی که در یک فضای کوچک و بسته هستند، بسیار بیشتر است. در اغلب موارد علت انتقال بیماری خوردن آب و غذای آلوده است، هرچند احتمال آن هست که بر اثر تماس با شخص آلوده نیز مبتلا شوید. روتا ویروس: روتا ویروس‌ها شایع ترین عامل عفونت معده و روده در کودکان هستند. این ویروس اغلب بر اثر داخل کردن انگشت یا اشیای دیگر در دهان کودک به او منتقل می‌شود. این عفونت در نوزادان و شیرخواران بسیار شدید تر است. در صورتی که افراد بزرگسال به این ویروس مبتلا شوند، ممکن است هیچ علائمی‌از خود بروز ندهند اما این ویروس را به دیگران منتقل کنند. در برخی کشور‌ها واکسن ضد عفونت دستگاه گوارش در دسترس است و به نظر می‌رسد که در پیشگیری از این بیماری موثر بوده است. گاهی اوقات، خوردن برخی غذاهای دریای خصوصا صدفی که به خوبی پخته نشده می‌تواند موجب انتقال ویروس شود. هرچند در اغلب موارد اسهال، ناشی از مصرف آب آلوده است اما گاهی نیز ویروس بر اثر گرفتن غذا از دست شخصی منتقل می‌شود که بعد از استفاده از دستشویی دستان خود را نشسته است.

عوارض عفونت روده

مهمترین عوارض عفونت معده و روده کمبود آب بدن یا دی هیدرات بدن است. در این حالت بدن با کمبود شدید آب و مواد معدنی و الکترولیت مواجه می‌شود. در حالتی عادی شما می‌توانید با نوشیدن آب و مایعات کافی، آب از دست رفته بدن بر اثر استفراغ و اسهال را جبران کنید. نوزادان و افراد مسن یا افرادی که به بیماری‌های سیستم ایمنی مبتلا هستند ممکن است بر اثر عفونت معده و روده دچار دی هیدرات شدید بدن شوند که وضعیتی خطرناک است. در این صورت ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شوند تا از طریق سرم، آب از دست رفته بدن به آن بازگردانده شود. دی هیدرات بدن می‌تواند کشنده باشد اما این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد.

درمان عفونت روده

روش درمانی عفونت‌های معده و روده یک روش مشخص و معینی نیست. مصرف آنتی بیوتیک‌ها ممکن است در درمان عفونت ویروسی موثر نباشد و در این حالت مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک مضر است و موجب تشکیل توده‌های باکتریای مقاوم به آنتی بیوتیک در بدن می‌شود. اولین قدم در درمان عفونت معده و روده، روش‌های مراقبت‌های عمومی‌است.

بیماری التهاب روده

بیماری التهاب روده دلیل مشخصی ندارد. برخی از عوامل یا ترکیبی از آنها (باکتری‌ها، ویروس‌ها، پادتن‌ها) سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد واکنش التهابی در دستگاه گوارش فعال می‌کنند. تحقیقات اخیر ترکیبی از عوامل مانند وراثت، ژن‌ها، و/یا عوامل محیطی را در پیدایش بیماری التهاب روده مؤثر می‌دانند. همچنین این احتمال وجود دارد که بافت بدن، خود این واکنش خودایمنی را برانگیخته کند. دلیل بیماری التهاب روده هرچه باشد، واکنش‌های کنترل‌نشده‌ی التهاب‌زا ادامه پیدا می‌کنند و به دیواره‌ی روده‌ای آسیب می‌زنند؛ این وضعیت منجر به اسهال و درد شکمی می‌شود.

درمان خانگی بیماری و عفونت روده

از صرف غذاهایى که تولید گاز زیاد مى نماید خوددارى کنید. مثلا از خوردن پیاز و لوبیا که مولد گاز هستند و یا غذاهاى سنگین و پر چربى که احتیاج به فعالیت هضمى بیشتر دارد پرهیز کنید. در عوض میوه زیاد میل کنید. سبزیجات غالبا براى دستگاه گوارش مفید هستند زیرا این قبیل اغذیه ی گیاهى، حجیم بوده و موجب تحریک روده گردیده و به عمل هضم کمک می نمایند. آشامیدن آب زیاد براى روده فوق العاده مفید است. از آنچه موجب سنگینى و تنبلى روده مى شود دورى نمائید. گردش در هواى آزاد و ورزش سبک در کار روده مؤثر است. فراموش نکنید که روده ضامن سلامتى و ادامه ی حیات اعضای بدن شماست و اگر خوب از آن محافظت کنید آن هم مراقب خوبى براى سلامتى و انبساط خاطر شما خواهد بود.براى از بین بردن میکروبهاى روده‌ها آویشن و کاکوتى را در ماست و دوغ ریخته مى خوردند. بادیان و انیسون نیز که از سبزیهاى معطر مى باشند اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و در ضد عفونى کردن روده‌ها کمک بزرگى مى کنند. انواع سیر و پیاز و تره نیز در ضد عفونى کردن روده‌ها مؤثر مى باشند و میکربهاى روده اى را از بین مى برند. انجیر تازه و خشک یکى از غذاهاى موافق این عمل است. خوردن ناردان، خاکشیر، شکر سرخ و بهتر از همه سیر و پیاز و همچنین تنقیه با ریشه ی گل خطمى بهترین داروى ضد تعفن روده‌ها مى باشد.

درمان ورم روده

براى ورم روده (کولیت) باید در روز، هر ساعت یک لیوان آب انگور نوشید و فرداى آن روز هر یک ساعت به یک ساعت آب نصف لیمو یا تمام آن را گرفته و منحصرا آب لیمو خورد و این کار ر در هر روز از دوازده تا چهارده ساعت ادامه داد و شبها هیچ چیز دیگرى نخورد.

ضد عفونى کردن روده با کلم

مصرف کلم به دستگاه بدن، آهک، گوگرد و املاح پتاسیک که اعمال روده‌ها را تقویت مى کند مى بخشد و روده‌ها را ضد عفونى کرده، سپس بواسطه ی طبیعت سلولزى خود آنها را به انقباض وامی دارد. آزمایشهاى متعدد معلوم کرده است که شاهى آبى داراى تعداد زیادى از مادهء ضد میکروب (آنتى بیوتیک) است و به حدى این ماده مؤثر است که اگر کسى. زخمهاى کوچکى در روده داشته باشد با مصرف بیست گرم شاهى آبى در روز، به زودى شفا خواهید یافت و دیگر احتیاجى به پنى سیلین که باید در موارد استثنائى و خیلى وخیم و سخت استعمال کند نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : قرص فشار خون ♥ قرص ژلوکاف ♥ قرص ژریویتون ♥ قرص عفونت معده قرص لاغری